NL

Natuurwandeling
5 tot 8 kilometer
1 tot 2 uur

Een rustige wandeling door een mooi stukje natuur buiten het centrum van de stad. Deze wandelroute gaat door het natuurgebied bij Kardinge. Het is mogelijk om de wandeling uit te breiden tot 8 kilometer voor een langere wandeling.

Delen

Over Wandeling natuurgebied Kardinge

Deze route leidt je langs prachtige graslanden en moerassen.  Ook neemt de route je langs het water. Vervolgens door bossen rijk aan vogels, insecten en runderen, zoals het Beijumerbos en het Plukbos. Daarnaast kom je ook het Sportpark tegen en uiteindelijk de Kardingeplas. Een tip: neem ook een kijkje in de Ecologische wijk ‘Drielanden’. Deze interessante en rustige wijk bestaat uit drie delen: Waterland, Zonland en Mooiland. De focus ligt op het waarborgen van het milieu en de natuur.

Route

• Startpunt: het P+R Transferium Kardinge.

• Loop rechtdoor de Kardingeheuvel op. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad.

• Maak de bocht naar rechts en loop de heuvel weer af naar Garsthuizemaar.

• Sla links af. Bij de kruising ga je rechtsaf naar Sauwerdermaar. Dit pad loop je helemaal af langs de Pluktuin. Ook kom je langs de golfbaan Pitch & Putt.

• Aan het einde van dit pad kom je langs het Sportpark Kardinge.

• Bij Dwarsdijkje ga je linksaf, volg dit pad. Hier loop je langs de Gaaikesloot.

• Ga rechtsaf door het Beijurmerbos. Loop door totdat je uitkomt op de Oosterweg, deze loop je helemaal af naar Noordijkerweg.

• Hier sla je rechtsaf, langs de Kardingemaar. Je ziet hier het natuur-en recreatiegebied van Kardinge. Ook loop je langs de Ecologische wijk ‘Drielanden’.

• Aan het einde van deze wijk maak je de bocht naar links door het bosgebied. Hier bevindt zich het Wijkpark. Loop het bospad af totdat je het water ziet. Hier ga je naar links rondom het water heen.

• Blijf in het bosgebied, door naar links te lopen. Ook hier loop je rond het bosgebied totdat je de oversteek maakt naar het begrazingsgebied.

• Hier loop je een stukje rechtdoor en dan weer linksaf over het bruggetje heen. Blijf dit pad volgen.

• Je komt uit op een weg, hier ga je rechtsaf naar het Koerspad. Dit voetpad loop je helemaal af tot aan de Kardingemaar. Hier maak je weer de bocht naar links.

• Loop dit pad helemaal af langs de Kardingerplas.

• Uiteindelijk kom je weer uit op de parkeerplaats.